Search This Blog

Wednesday, September 1, 2010

Sanna

Susanna Kallur

Susanna Kallur

Skadeorsaken:
olika långa ben


Tillbaka Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja bloggaKallurs högerben en centimeter längre
Susanna Kallur tror sig äntligen ha kommit på anledningen till de återkommande skadeproblemen.

Vid ett besök hos kontroversiella tyske läkaren Hans-Wilhelm Müller-Wohlfart upptäcktes att svenskans högerben är en centimeter längre än det vänstra.

– Nu ska jag få en specialsula tillverkad som kompenserar benlängdsskillnaden, säger Kallur till Svenska Dagbladet.

Susanna Kallur har fått de senaste säsongerna förstörde av återkommande skador. Svenskan vände sig därför till kontroversiella läkaren Hans-Wilhelm Müller-Wohlfart i München.

Behandlat flera världsstjärnor
Tysken har behandlat större delen av världseliten i friidrott och även bland annat tennislegendaren Roger Federer. Hans metoder är kontroversiella men Kallur tror sig, tack vare tysken, nu äntligen ha hittat anledningen till de stora problemen.

– De upptäckte att mitt ena ben är lite längre än det andra. Kanske kan det ha bidragit till att jag dragit baksidan två gånger i just högerbenet och också stressfrakturen i höger smalben. Nu ska jag få en specialsula tillverkad som kompenserar benlängdsskillnaden, säger Kallur till SVD.

Läkaren har kritiserats men Kallur säger att både Christian Olsson och Emma Green, som besökt Müller-Wohlfart tidigare, rekommenderade läkaren.

”Tänker inte vänta på Socialstyrelsen”
– Alla jag pratat med som varit där är lyriska, det är ingen placeboeffekt utan funkar verkligen. Jag är beredd att testa och vill inte vänta i tio år på att Socialstyrelsen ska godkänna det.

I onsdags fick svenskan äntligen ta bort stygnen efter infektionen i sitt smalben och har nu fått klartecken att börja stegra träningen igen.

– Jag fick klartecken att trappa upp träningen och frågade snällt om jag fick springa direkt. Det gick bra så jag stack ut på en fyra kilometer lång joggingrunda. Det var underbart.

Patrik Sjögren

No comments:

Post a Comment